Jun 17, 2018
L’objectiu de la SAM és assolir una eficiència del 90% a la xarxa el 2019.
La xarxa de subministrament d’aigua de Manacor data de principis dels anys 70. Un escàs manteniment i preocupació per la xarxa des del seu inici ha fet que l’eficiència -és a dir, l’aigua que no es perdia- fins fa un any es xifràs en pràcticament el 40%. “Aquesta situació era inassumible i la corporació va decidir actuar, encomanant la gestió de l’aigua a la SAM, i ara sabem que l’opció òptima per aconseguir una xarxa eficient passa per la sectorització”, explica la batlessa, Catalina Riera.

L’actual objectiu principal de la SAM és reduir les pèrdues de la xarxa de subministrament i arribar a una eficiència del 90% el 2019. Per tal d’assolir aquest ambiciós objectiu es planteja una reestructuració i redistribució de la xarxa de subministrament, un procés conegut amb el nom de sectorització.
“Vàrem començar fa més d’un any amb la campanya de detecció i eliminació de fuites i ara tenim clar que la sectorització de la xarxa existent és des de tots els punts de vista la forma més eficient de millorar la distribució d’aigua: tant pel cost que suposa, com pel temps que suposa i per les poques molèsties que causarà als veïnats”, ha exposat la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó.
Una vegada tota la xarxa estigui dividida en sectors es tendrà un bon control del funcionament de la xarxa, del consum d’aigua i del manteniment. A part, els comptadors instal·lats permetran tenir una lectura del consum d’aigua a temps real i detectar de manera immediata valors irregulars o anòmals, que permetran detectar fuites. En definitiva, el projecte de sectorització de la xarxa d’aigua de Manacor permetrà que l’eficiència arribi a superar el 90% i, en un futur proper, Manacor disposi d’una xarxa de subministrament d’aigua exemplar. “L’Ajuntament i la SAM estam fermament compromesos a millorar la qualitat de l’aigua, i això primer passa per millorar la distribució gràcies a la sectorització, “han coincidit la batlessa, Catalina Riera, i la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó.
L’alternativa tradicional, la renovació total de xarxa, és a dir, de totes les canonades carrer per carrer, és inviable tant per l’enorme cost que suposaria, com per les dècades que duraria, com per les ingents molèsties a la població. Seria una obra comparable a la construcció de la xarxa fa mig segle, una actuació molt agressiva que dins un nucli com Manacor avui dia no es pot proposar.
Així es pot estimar que la sectorització suposa posar la xarxa a punt amb una dècima part del cost i el temps necessari respecte de la solució convencional d’anar canviant totes les canonades. Aquesta solució eficient permet que el treballs els pugui executar l’empresa pública, la SAM amb els seus propis recursos: la majoria de feines les fa el seu personal especialitzat, aprofitant, a més, subvencions del Govern i el Consell, així com les obres de reforma de carrer que fa l’Ajuntament.
47 Barris i nous comptadors de sector
La sectorització de la xarxa d’aigua de Manacor consisteix a dividir la ciutat de Manacor en 47 sectors o barris per millorar-ne el funcionament, la qualitat del servei i minimitzar les pèrdues. La implementació d’aquests sectors permetrà detectar fuites i avaries ràpidament i reparar-les causant unes molèsties mínimes.
Per altra banda, la instal·lació de comptadors generals de doble sentit de circulació a les unions entre sectors permetrà determinar amb precisió el que consumeix cada barri; a més de poder identificar de manera eficaç consums anòmals produïts per fuites o avaries. A dia d’avui amb les actuacions ja fetes l’eficiència ha pujat fins al 60%.
Els comptadors generals de cada sector es col·loquen a llocs estratègics, com rotondes, avingudes o llocs amplis, fàcilment accessibles per l’equip de treball del SAM; així, en cas d’urgència o avaria es podrà actuar de manera immediata i amb comoditat.
Durant la roda de premsa en què s’ha donat a conèixer el projecte de sectorització de la xarxa d’aigua de Manacor s’han presentat els nous comptadors de sector, que tothom pot veure en els aparcaments de Na Camel·la. El gerent de la SAM, Francesc Grimalt, ha presentat les noves instal·lacions: “són quatre els comptadors instal·lats a l’aparcament de Na Camel·la, que distribueixen l’aigua als barris que limiten amb el subterrani: Crist Rei, es Barracar, Baix des Cós i el Palau”.
A més dels comptadors, s’han instal·lat panells informatius a l’aparcament a fi que la ciutadania pugui veure de primera mà com funciona realment la sectorització. Cal afegir, a més, que a la pàgina web de la SAM s’anirà afegint progressivament tota la informació sobre l’eficiència i la sectorització de la xarxa, perquè la població pugui seguir l’evolució de les millores.
Jun 15, 2018
Els responsables de l’empresa municipal han visitat el recinte dels depòsits.
La SAM, l’empresa de serveis del municipi de Manacor, ha presentat avui el pla de rehabilitació integral de les estructures i les instal·lacions dels depòsits del Serralt. Aquests treballs “permetran millorar de forma notable la garantia de servei, proporcionant una pressió més regular i podrem treure tot el potencial a les infraestructures que són antigues però que tenen molta vida per endavant”, ha explicat la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó. A més, “les obres permetran millorar les condicions de feina i la comoditat dels treballadors de l’empresa municipal, perquè es renovaran totes les instal·lacions dels depòsits”, ha afegit el regidor Joan Sagrera, vicepresident de la SAM.
“En una primera fase es va restaurar la torre del depòsit elevat, que era la peça més deteriorada del conjunt i ara s’actua sobre la resta d’elements”, ha recordat el gerent de l’empresa, Francesc Grimalt. Ell ha estat l’encarregat d’explicar tots els canvis que es faran a les instal·lacions del recinte municipal dels depòsits d’aigua. Així, els tècnics responsables de l’empresa municipal han detallat que es farà un nou castell d’aigües, que rebrà l’aigua de tots els pous que alimenten la ciutat i la distribuirà entre els diferents depòsits del recinte. “Confiam que el nou pou de la zona de les graveres que està en tramitació des de fa anys i permetrà injectar aigua de millor qualitat, pugui connectar-se als depòsits en acabar les obres”, ha afegit Grimalt.
A més, es rehabilitaran les superfícies dels depòsits baixos, millorant els accessos al seu interior. També es renovaran totes les bombes impulsores i es construirà una nova cambra de bombes. Es renovaran totes les canonades, tota la instal·lació elèctrica i el sistema d’injecció de clor. Finalment es reconstruirà el tancament del recinte i es rehabilitaran els murs i les reixetes. I per acabar es renovarà la superfície transitable amb paviments sanitaris. Durant les obres es preveu mantenir la pressió habitual a la xarxa. De forma puntual, amb motiu de treballs concrets, es poden produir baixades de pressió que seran degudament planificades i anunciades.
Aquests treballs han estat adjudicats per uns 350.000 euros a la UTE d’empreses formada per Melchor Mascaró i Electrohidràulica. La direcció de les obres, la durà a terme l’empresa ATP. Es preveu un termini de sis mesos per fer la rehabilitació integral dels depòsits. Una actuació que “és prou important perquè cal tenir en compte que els depòsits es construïren durant la dècada de 1970, es posaren en marxa l’any 1982 i fins que l’any passat arreglàrem el depòsit elevat no s’havia fet cap obra de modernització en tot el recinte”, ha conclòs el gerent de la SAM, Francesc Grimalt.
Jun 13, 2018
Ja s’ha renovat la meitat del parc de comptadors de la ciutat
“Un dels aspectes més importants de la modernització de la xarxa d’abastiment d’aigua de Manacor és la renovació del parc de comptadors d’aigua dels usuaris”, explica Francesc Grimalt, el gerent de l’Empresa de Serveis del Municipi de Manacor (SAM). I és que els comptadors existents fins ara eren de baixa precisió i havien excedit de molt la seva vida útil. Així la SAM ha iniciat en els darrers mesos una campanya per canviar tots els comptadors de la població, que són uns 9.000. Actualment ja s’ha canviat la meitat dels comptadors de Manacor. Al barri del carrer d’Artà es substituïren l’hivern passat, i al Barracar a l’estiu. Ara s’han renovat els dels barris de sa Torre, es Creuers i Santa Catalina. Durant els pròxims mesos es finalitzarà el canvi de la resta del nucli urbà.
Els nous comptadors són de classe R-160. Detecten el consum de forma més exacta que els anteriors, i així es reflecteix de forma més justa el que cada usuari gasta. Hi ha un fet molt freqüent que és la detecció de fuites dins les canonades particulars dels habitatges. “Diàriament apareixen casos d’immobles on el nou comptador posa en evidència que hi havia una fuita des de feia anys i gràcies a aquesta nova informació podem avisar els abonats que disposen de nous comptadors de possibles fuites”, explica la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó. Així, els abonats que ja tenen un dels nous comptadors instal·lats poden prestar atenció a la lectura del consum, que no s’hauria de disparar, o l’agulla del comptador, que s’ha d’aturar quan no hi ha cap aixeta en marxa”, afegeix el gerent, Francesc Grimalt”.
Un dels principals problemes de la xarxa de subministrament d’aigua de Manacor ha estat fins ara la baixa eficiència. Durant els darrers anys s’ha perdut més de la meitat del líquid que s’injectava a la xarxa. Des que la SAM gestiona el servei d’abastiment d’aigua a la ciutat de Manacor s’han fet importants esforços per arreglar aquesta situació. Uns esforços que s’han centrat en l’eliminació de les fuites a les canonades de la xarxa, la seva sectorització i el canvi del parc de comptadors d’aigua.
El primer que es va fer va ser una campanya de recerca de fuites, i se’n trobaren i arreglaren més de cent. També s’ha començat a sectoritzar la xarxa, a fi de poder detectar les fuites de forma immediata. Tot això farà que en un any les canonades dels carrers funcionin de forma més eficient.