Empresa de Serveis del municipi de Manacor S.A. - 971 59 60 01 / departaments i urgències
MANACOR CELEBRA EL DIA MUNDIAL DE L’AIGUA AMB UNA XERRADA SOBRE LA NECESSITAT D’ESTALVIAR-NE ENTRE TOTS

MANACOR CELEBRA EL DIA MUNDIAL DE L’AIGUA AMB UNA XERRADA SOBRE LA NECESSITAT D’ESTALVIAR-NE ENTRE TOTS

La trobada informativa i de conscienciació va omplir de gent el molí d’en Polit.

L’aigua és un element de vital importància per l’ésser humà i també per a la majoria d’activitats de la vida diària. Per això l’Empresa de Serveis del Municipi de Manacor, la SAM, amb motiu del Dia Mundial de l’Aigua va celebrar una xerrada informativa per donar a conèixer les iniciatives que encapçala la SAM per millorar la gestió de l’aigua i per informar tota la població de les mesures que entre tots podem adoptar per aconseguir un estalvi efectiu d’aigua. La bioquímica Núria Gayà, que forma part del programa Joves Qualificats, va ser l’encarregada d’impartir la conferència. A més de desenes de veïnats i veïnades, a l’acte hi assistiren la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó; el vicepresident, Joan Sagrera; i els regidors Antoni Sureda i Cristina Capó. Maria Antònia Sansó va destacar que «la principal prioritat ha estat modernitzar tota la xarxa i eliminar les fuites, que eren del 60% i ara aconseguim estalviar cada dia un milió de litres d’aigua». «Ara que hem aconseguit un estalvi efectiu volem iniciar una campanya de conscienciació per fer un bon ús d’un recurs tan valuós com és l’aigua», va concloure Sansó abans de donar la benvinguda als assistents.

De fet la SAM s’encarrega de tot el cicle de l’aigua, i això implica l’extracció de l’aigua dels cinc pous que abasteixen Manacor, l’abocament de l’aigua als dipòsits i a la xarxa d’aigua de consum, la recollida de l’aigua bruta a través del clavegueram i de tot el procés de depuració. Pel que fa a l’aigua de consum des de la SAM informaren que s’aboca més aigua a la xarxa de la que es factura «perquè hi ha fuites dins els habitatges, perquè encara n’hi ha algunes a la xarxa pública i perquè molts comptadors que encara no s’han canviat no marquen les lectures de consum correctament».

En aquest sentit durant la xerrada s’explicà que «quan el vàter perd aigua es poden arribar a tudar 1.500 litres cada dia i això pot fer pujar la factura uns 47 euros cada mes». A més des de la SAM s’insistí en «no utilitzar el vàter com una paperera, les tovalloletes humides s’ajunten, formen cordes que s’enreden per les aspes de les depuradores, les aturen i l’aigua no es pot depurar bé». A més també es donaren algunes dades com que l’aixeta de la cuina gasta entre 11 i 12 litres cada minut i el rentaplats gasta una mitja de 33 litres. Per això es recomanà «escurar amb les piques plenes i l’aixeta aturada o no posar el rentaplats en marxa si no està ple». Per promoure l’estalvi també s’informà que «els electrodomèstics amb certificats d’eficiència energètica són més cars però poden reduir fins a la meitat el consum d’aigua i energia, per la qual cosa solen sortir a compte i en el cas dels electrodomèstics convencionals hem d’intentar utilitzar els programes eco i els més llargs, que són els que gasten menys aigua i energia».

En acabar la conferència els assistents demanaren sobre les possibilitats de fer arribar aigua potable a les llars de Manacor. Així es va explicar «que des de la SAM s’estan fent actuacions per poder fer arribar aigua potable a Manacor i concretament s’estan estudiant tres propostes». Així des de la SAM explicaren que hi ha tres propostes en estudi, que són complementàries. La primera és l’explotació del nou pou de sa Gravera, que compta amb aigua de qualitat; la segona és poder fer arribar fins a Manacor la canalització que ja du aigua de qualitat a diferents pobles del Pla i la tercera, la posada en marxa d’una desnitrificadora biològica. «Aquesta darrera proposta és la més viable a curt termini però l’hem d’estudiar ben a fons», han concretat des de la SAM.

Després de la xerrada els assistents varen poder gaudir d’un petit refresc i exposaren els seus dubtes. Es generà un petit debat sobre propostes com que els hotels i els grans consumidors d’aigua puguin depurar ells mateixos l’aigua que consumeixen per poder reutilitzar-la o la necessitat de destinar més fons públics a la millora del sistema de depuració de les aigües residuals.

MANACOR SE SUMA A LA CAMPANYA ‘NO ALIMENTIS EL MONSTRE’ PER CONSCIENCIAR LA POBLACIÓ DE NO TIRAR TOVALLOLETES HUMIDES AL VÀTER

MANACOR SE SUMA A LA CAMPANYA ‘NO ALIMENTIS EL MONSTRE’ PER CONSCIENCIAR LA POBLACIÓ DE NO TIRAR TOVALLOLETES HUMIDES AL VÀTER

La Xarxa d’Aigües Públiques de Mallorca impulsa la campanya que pretén evitar embussos i problemes a les canalitzacions de la xarxa d’aigües residuals.

No alimentis al Monstre és una campanya que pretén alertar la ciutadania de les conseqüències de tirar tovalloletes humides, olis i residus sòlids pel vàter. I és que aquests residus provoquen embussos i greus problemes a la xarxa i en el procés de depuració de les aigües residuals. Per això Manacor, juntament amb els quinze ajuntaments que integren la Xarxa d’Aigües Públiques de Mallorca se suma a la campanya de conscienciació ciutadana ‘No alimentis el monstre’.

«El nostre objectiu, com el de tots els impulsors d’aquesta campanya, és donar a conèixer aquesta problemàtica que cada any va en augment perquè els ciutadans aprenguin a usar la xarxa de sanejament de manera correcta per tal d’evitar els problemes i les despeses que provoquen els residus que es tiren incorrectament pel vàter», explica el vicepresident de la SAM, Joan Sagrera. I aquest és precisament l’objectiu dels ajuntaments i empreses públiques que formen part d’Aigües Públiques de Mallorca.

Per tant l’objectiu de la campanya és conscienciar i demanar a la població que no tiri tovalloletes al vàter i evitar així problemes a la xarxa. Durant la presentació s’ha parlat d’algun dels problemes que les tovalloletes i les altres restes que es tiren pel vàter com compreses, greixos, cotó o preservatius generen a les canonades, les bombes impulsores i també durant el procés de depuració. Així des de Calvià han explicat que només durant l’any passat al municipi es varen retirar 851 tones de tovalloletes que varen provocar problemes en les canonades, les bombes d’impulsió i les depuradores. La neteja, el desembossament i les reparacions que es varen haver de dur a terme varen tenir un cost de 416.000 euros.

Per això, amb la imatge d’un monstre format per tovalloletes higièniques i residus, la campanya explica que per aquest particular monstre «les tovalloletes humides són el seu menjar preferit. Els bastonets i els discs de cotó, els cabells, el greix i les compreses, les seves llepolies. Quants més en tiris pel vàter, més gran es fa. Cada any provoca nombroses avaries i embossos a la xarxa de sanejament, i es gasten molts de doblers públics per arreglar-les».

La Xarxa d’Aigües Públiques de Mallorca impulsa aquesta campanya per conscienciar la població de les greus conseqüències que provoca utilitzar el vàter com una paperera. L’entitat que aplega els gestors públics del servei d’aigua de consum es va constituir el mes de març de 2017 i està formada pels municipis que tenen una gestió municipal de l’aigua com Manacor, Inca, Palma, Artà, Banyalbufar, Calvià, Consell, Pollença, Sa Pobla, Valldemossa, Esporles, entre altres. Aigües Públiques de Mallorca realitza trobades periòdiques i ha esdevingut un lloc de trobada per intercanviar experiències i col·laboració tècnica. Així per exemple s’han iniciat col·laboracions en l’àmbit d’eficiència de les xarxes, comptadors i sectorització; d’eficiència energètica i compra d’electricitat; sobre la revisió del Pla Hidrològic i també sobre la problemàtica de les tovalloletes i altres residus.

ELS ESTUDIANTS CONEIXEN EL FUNCIONAMENT DEL CICLE DE L’AIGUA AMB VISITES A L’ESTACIÓ DEPURADORA DE MANACOR

ELS ESTUDIANTS CONEIXEN EL FUNCIONAMENT DEL CICLE DE L’AIGUA AMB VISITES A L’ESTACIÓ DEPURADORA DE MANACOR

Els alumnes de primer d’ESO de l’IES Mossen Alcover han visitat l’estació depuradora d’aigües residuals de Manacor (EDAR) per poder veure en persona el cicle de l’aigua que han estudiat a classe i també una part important del sistema de sanejament de l’aigua de Manacor.

Els han acompanyat el gerent de l’Empresa de Serveis del municipi de Manacor (SAM), Francesc Grimalt; a més de la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó; i el vicepresident, Joan Sagrera.

L’estació depuradora d’aigües residuals de Manacor (EDAR), és una instal·lació on es recullen les aigües residuals provinents de la ciutat i són tractades per reduir la contaminació per tal de poder ser abocades de nou al medi receptor (Torrent, mar, etc.). L’EDAR forma part del cicle de l’aigua, i del dia a dia de la nostra vida.

Degut això, els professors de l’Institut Mossèn Alcover han considerat important mostrar-la als seus alumnes, i tant l’Ajuntament com l’Empresa de Serveis del municipi de Mancor (SAM) els obren les portes per poder organitzar les visites. I és que és important que els nins i nines puguin veure en primera mà el funcionament de la EDAR i els problemes que té a causa dels abocaments indeguts per les piques i el vàter.

I és que és important no utilitzar el vàter com si fos una paperera. A més el consum de les tovalloletes humides s’ha incrementat notablement durant els darrers anys i ja és un article habitual en la higiene diària de moltes persones i famílies. El problema apareix en el moment en què aquestes tovalloletes es llencen pel vàter, ja que són les responsables d’embussos a la xarxa de clavegueram, avaries a les depuradores i l’encariment del procés de sanejament de les aigües residuals.

MANACOR APOSTA PER LA SECTORITZACIÓ DE LA XARXA D’AIGUA COM A MILLOR OPCIÓ PER AUGMENTAR-NE L’EFICIÈNCIA

L’objectiu de la SAM és assolir una eficiència del 90% a la xarxa el 2019.

La xarxa de subministrament d’aigua de Manacor data de principis dels anys 70. Un escàs manteniment i preocupació per la xarxa des del seu inici ha fet que l’eficiència -és a dir, l’aigua que no es perdia- fins fa un any es xifràs en pràcticament el 40%. “Aquesta situació era inassumible i la corporació va decidir actuar, encomanant la gestió de l’aigua a la SAM, i ara sabem que l’opció òptima per aconseguir una xarxa eficient passa per la sectorització”, explica la batlessa, Catalina Riera.

L’actual objectiu principal de la SAM és reduir les pèrdues de la xarxa de subministrament i arribar a una eficiència del 90% el 2019. Per tal d’assolir aquest ambiciós objectiu es planteja una reestructuració i redistribució de la xarxa de subministrament, un procés conegut amb el nom de sectorització.

“Vàrem començar fa més d’un any amb la campanya de detecció i eliminació de fuites i ara tenim clar que la sectorització de la xarxa existent és des de tots els punts de vista la forma més eficient de millorar la distribució d’aigua: tant pel cost que suposa, com pel temps que suposa i per les poques molèsties que causarà als veïnats”, ha exposat la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó.

Una vegada tota la xarxa estigui dividida en sectors es tendrà un bon control del funcionament de la xarxa, del consum d’aigua i del manteniment. A part, els comptadors instal·lats permetran tenir una lectura del consum d’aigua a temps real i detectar de manera immediata valors irregulars o anòmals, que permetran detectar fuites. En definitiva, el projecte de sectorització de la xarxa d’aigua de Manacor permetrà que l’eficiència arribi a superar el 90% i, en un futur proper, Manacor disposi d’una xarxa de subministrament d’aigua exemplar. “L’Ajuntament i la SAM estam fermament compromesos a millorar la qualitat de l’aigua, i això primer passa per millorar la distribució gràcies a la sectorització, “han coincidit la batlessa, Catalina Riera, i la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó.

L’alternativa tradicional, la renovació total de xarxa, és a dir, de totes les canonades carrer per carrer, és inviable tant per l’enorme cost que suposaria, com per les dècades que duraria, com per les ingents molèsties a la població. Seria una obra comparable a la construcció de la xarxa fa mig segle, una actuació molt agressiva que dins un nucli com Manacor avui dia no es pot proposar.

Així es pot estimar que la sectorització suposa posar la xarxa a punt amb una dècima part del cost i el temps necessari respecte de la solució convencional d’anar canviant totes les canonades. Aquesta solució eficient permet que el treballs els pugui executar l’empresa pública, la SAM amb els seus propis recursos: la majoria de feines les fa el seu personal especialitzat, aprofitant, a més, subvencions del Govern i el Consell, així com les obres de reforma de carrer que fa l’Ajuntament.

47 Barris i nous comptadors de sector

La sectorització de la xarxa d’aigua de Manacor consisteix a dividir la ciutat de Manacor en 47 sectors o barris per millorar-ne el funcionament, la qualitat del servei i minimitzar les pèrdues. La implementació d’aquests sectors permetrà detectar fuites i avaries ràpidament i reparar-les causant unes molèsties mínimes.

Per altra banda, la instal·lació de comptadors generals de doble sentit de circulació a les unions entre sectors permetrà determinar amb precisió el que consumeix cada barri; a més de poder identificar de manera eficaç consums anòmals produïts per fuites o avaries. A dia d’avui amb les actuacions ja fetes l’eficiència ha pujat fins al 60%.

Els comptadors generals de cada sector es col·loquen a llocs estratègics, com rotondes, avingudes o llocs amplis, fàcilment accessibles per l’equip de treball del SAM; així, en cas d’urgència o avaria es podrà actuar de manera immediata i amb comoditat.

Durant la roda de premsa en què s’ha donat a conèixer el projecte de sectorització de la xarxa d’aigua de Manacor s’han presentat els nous comptadors de sector, que tothom pot veure en els aparcaments de Na Camel·la. El gerent de la SAM, Francesc Grimalt, ha presentat les noves instal·lacions: “són quatre els comptadors instal·lats a l’aparcament de Na Camel·la, que distribueixen l’aigua als barris que limiten amb el subterrani: Crist Rei, es Barracar, Baix des Cós i el Palau”.

A més dels comptadors, s’han instal·lat panells informatius a l’aparcament a fi que la ciutadania pugui veure de primera mà com funciona realment la sectorització. Cal afegir, a més, que a la pàgina web de la SAM s’anirà afegint progressivament tota la informació sobre l’eficiència i la sectorització de la xarxa, perquè la població pugui seguir l’evolució de les millores.

LA SAM INVERTEIX 350.000 EUROS EN LA REFORMA INTEGRAL DELS DEPÒSITS DEL SERRALT PER MILLORAR LA PRESSIÓ I EL SERVEI D’AIGUA

Els responsables de l’empresa municipal han visitat el recinte dels depòsits.

La SAM, l’empresa de serveis del municipi de Manacor, ha presentat avui el pla de rehabilitació integral de les estructures i les instal·lacions dels depòsits del Serralt. Aquests treballs “permetran millorar de forma notable la garantia de servei, proporcionant una pressió més regular i podrem treure tot el potencial a les infraestructures que són antigues però que tenen molta vida per endavant”, ha explicat la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó. A més, “les obres permetran millorar les condicions de feina i la comoditat dels treballadors de l’empresa municipal, perquè es renovaran totes les instal·lacions dels depòsits”, ha afegit el regidor Joan Sagrera, vicepresident de la SAM.

“En una primera fase es va restaurar la torre del depòsit elevat, que era la peça més deteriorada del conjunt i ara s’actua sobre la resta d’elements”, ha recordat el gerent de l’empresa, Francesc Grimalt. Ell ha estat l’encarregat d’explicar tots els canvis que es faran a les instal·lacions del recinte municipal dels depòsits d’aigua. Així, els tècnics responsables de l’empresa municipal han detallat que es farà un nou castell d’aigües, que rebrà l’aigua de tots els pous que alimenten la ciutat i la distribuirà entre els diferents depòsits del recinte. “Confiam que el nou pou de la zona de les graveres que està en tramitació des de fa anys i permetrà injectar aigua de millor qualitat, pugui connectar-se als depòsits en acabar les obres”, ha afegit Grimalt.

A més, es rehabilitaran les superfícies dels depòsits baixos, millorant els accessos al seu interior. També es renovaran totes les bombes impulsores i es construirà una nova cambra de bombes. Es renovaran totes les canonades, tota la instal·lació elèctrica i el sistema d’injecció de clor. Finalment es reconstruirà el tancament del recinte i es rehabilitaran els murs i les reixetes. I per acabar es renovarà la superfície transitable amb paviments sanitaris. Durant les obres es preveu mantenir la pressió habitual a la xarxa. De forma puntual, amb motiu de treballs concrets, es poden produir baixades de pressió que seran degudament planificades i anunciades.

Aquests treballs han estat adjudicats per uns 350.000 euros a la UTE d’empreses formada per Melchor Mascaró i Electrohidràulica. La direcció de les obres, la durà a terme l’empresa ATP. Es preveu un termini de sis mesos per fer la rehabilitació integral dels depòsits. Una actuació que “és prou important perquè cal tenir en compte que els depòsits es construïren durant la dècada de 1970, es posaren en marxa l’any 1982 i fins que l’any passat arreglàrem el depòsit elevat no s’havia fet cap obra de modernització en tot el recinte”, ha conclòs el gerent de la SAM, Francesc Grimalt.

LA SAM MILLORA ELS COMPTADORS D’AIGUA DE LA CIUTAT I DETECTA LES POSSIBLES FUITES A LES LLARS DE MANACOR

Ja s’ha renovat la meitat del parc de comptadors de la ciutat

“Un dels aspectes més importants de la modernització de la xarxa d’abastiment d’aigua de Manacor és la renovació del parc de comptadors d’aigua dels usuaris”, explica Francesc Grimalt, el gerent de l’Empresa de Serveis del Municipi de Manacor (SAM). I és que els comptadors existents fins ara eren de baixa precisió i havien excedit de molt la seva vida útil. Així la SAM ha iniciat en els darrers mesos una campanya per canviar tots els comptadors de la població, que són uns 9.000. Actualment ja s’ha canviat la meitat dels comptadors de Manacor. Al barri del carrer d’Artà es substituïren l’hivern passat, i al Barracar a l’estiu. Ara s’han renovat els dels barris de sa Torre, es Creuers i Santa Catalina. Durant els pròxims mesos es finalitzarà el canvi de la resta del nucli urbà.

Els nous comptadors són de classe R-160. Detecten el consum de forma més exacta que els anteriors, i així es reflecteix de forma més justa el que cada usuari gasta. Hi ha un fet molt freqüent que és la detecció de fuites dins les canonades particulars dels habitatges.  “Diàriament apareixen casos d’immobles on el nou comptador posa en evidència que hi havia una fuita des de feia anys i gràcies a aquesta nova informació podem avisar els abonats que disposen de nous comptadors de possibles fuites”, explica la presidenta de la SAM, Maria Antònia Sansó. Així, els abonats que ja tenen un dels nous comptadors instal·lats poden prestar atenció a la lectura del consum, que no s’hauria de disparar, o l’agulla del comptador, que s’ha d’aturar quan no hi ha cap aixeta en marxa”, afegeix el gerent, Francesc Grimalt”.

Un dels principals problemes de la xarxa de subministrament d’aigua de Manacor ha estat fins ara la baixa eficiència. Durant els darrers anys s’ha perdut més de la meitat del líquid que s’injectava a la xarxa. Des que la SAM gestiona el servei d’abastiment d’aigua a la ciutat de Manacor s’han fet importants esforços per arreglar aquesta situació. Uns esforços que s’han centrat en l’eliminació de les fuites a les canonades de la xarxa, la seva sectorització i el canvi del parc de comptadors d’aigua.

El primer que es va fer va ser una campanya de recerca de fuites, i se’n trobaren i arreglaren més de cent. També s’ha començat a sectoritzar la xarxa, a fi de poder detectar les fuites de forma immediata. Tot això farà que en un any les canonades dels carrers funcionin de forma més eficient.